Wat is sensorisch spel en hoe starten we ermee?

Wat is sensorisch spel en hoe starten we ermee?

Sensorisch spel, wat is dat juist? Waarom starten met sensorisch spel en vooral hoe start ik met sensorisch spel thuis? Na het lezen van deze blog zal er al meer duidelijkheid zijn! 

Sensorisch spel is een unieke manier van spelen gericht op het prikkelen/stimuleren van alle zintuigen:

  • horen
  • zien
  • ruiken
  • voelen
  • smaken

 

Waarom starten met sensorisch spel?

Sensorisch spel biedt tal van voordelen voor de algemene ontwikkeling van een kind:

Emotionele regulatie:

Voor kinderen kan een dag heel overweldigend zijn, door de vele prikkels die zij gedurende die dag te verwerken kregen.
Kinderen onderdrukken deze prikkels en gevoelens en laten deze los in hun vertrouwde en veilige omgeving.
Na schooltijd of in drukke perioden kan het dus al eens zijn dat je kind zijn emoties niet de baas kan en het allemaal even te veel wordt.
Sensorisch spel werkt zeer ontprikkelend en biedt rust. Kinderen gaan op in hun spel en kunnen volledig tot zichzelf komen tijdens het spelen.

 

 Motorische ontwikkeling:

Sensorisch spel draagt bij tot de verdere ontwikkeling van fijne en grove motorische vaardigheden.
Bij sensorisch spel zijn het vooral de handen en vingers die aan het werk gaan. De fijne motoriek wordt verder ontwikkeld.
De kracht in handen en vingers wordt versterkt alsook de hand-oog-coördinatie
Ook het gebruik van beide handen samen komt bij dit soort spel heel vaak voor.
Wanneer kinderen hun beide handen samen gaan gebruiken voor het spelen in zand, kneden van klei, spelen in water… moet er communicatie zijn tussen hun beide hersenhelften.
Hierdoor wordt de bilaterale coördinatie verder ontwikkeld.
Bovendien zal het gaan bijdragen tot de algemene ontwikkeling.

 

Taalontwikkeling:

Bij Sensorisch spel zal de taal van je kind zich verder gaan uitbreiden, kinderen gaan materialen/voorwerpen tijdens het spel gaan benoemen en zo bij ieder nieuw spel met nieuwe materialen, nieuwe woorden en begrippen gaan leren en begrijpen.

 

 Cognitieve ontwikkeling:

Tijdens het spelen met sensorische materialen worden er prikkels naar het brein verstuurd waar deze nieuwe verbindingen leggen in de hersenen. Omdat kinderen bij sensorisch spel (wat een open einde heeft), zelf hun creativiteit en verbeelding gaan gebruiken en zelf het spel en de regels gaan bepalen, gaan zij verschillende cognitieve vaardigheden verder gaan ontwikkelen, zoals:
  • Het probleemoplossend denken
  • Het begrijpen van Oorzaak –gevolg relaties. 
  • Observatie tijdens het spel verwerken.

& nog veel meer:

  • Het stimuleert de nieuwsgierigheid, creativiteit, verbeelding, fantasie…
  • Kinderen gaan langer zelfstandig spelen!
  • Zorgt voor langere concentratie.

Thuis aan de slag? Zeer eenvoudig!

Een sensorische spelinvitatie klaarzetten hoeft niet lang te duren, vaak heb je thuis al heel wat om te starten hiermee. Hier bij ons thuis maakt het alvast op veel dagen een groot verschil!

Een spelinvitatie valt op te delen is deze 4 categorieën 

Vulbasissen:

Ik som een aantal voorbeelden op van vulbassisen waarvan de kans groot is dat je deze reeds in huis hebt:

  • Verschillende soorten cornflakes
  • rijst (ongekookt)
  • Pasta (ongekookt)
  • Mais
  • Water
  • ijs
  • zand

 

 Andere basissen zijn:

 

Speelfiguren/voertuigen:

In het basisspeelgoed van kinderen thuis vind je vaak al een heleboel speelfiguren terug (denk maar aan dieren, poppetjes, figuren..)

Wij hebben een groot aanbod speelfiguren in diverse thema's met de toobs van Safari.

 

Tools

Tools zijn de werktuigen die je kind kan gaan gebruiken tijdens sensorisch spel. Dit kunnen potjes en kommetjes zijn, lepels, vergrootglas,…

Deze kunnen telkens opnieuw gebruikt worden in de verschillende thema’s.

Tools zijn niet alleen leuk, ook dragen deze bij aan de voorbereiding van bepaalde essentiële vaardigheden voor later. Ook wordt de handspierkracht verder opgebouwd en de coördinatie versterkt.

Onze tools kan je hier terugvinden

 

Enkele Tools en hun fysieke bijdrage:

Terwijl de kinderen hun scooper vullen met 1 van de vulbasissen wordt de knipbeweging volop geoefend.

 

Bij het spelen met een pincet wordt de potloodbeheersing opgebouwd.

 

 

4) Loose parts

Loose Parts zijn open einde speelgoed, het zijn losse materialen zonder enige betekenis of doel. Het zijn materialen waarbij de verbeelding en creativiteit van het kind gestimuleerd wordt en het spel/doel en de regels bepaald worden door het kind zelf.

 

Waar kan je deze Loose parts vinden?

Loose parts uit de natuur:

Het kost helemaal niks en om deze te bekomen trek je de natuur in! Kinderen kunnen hun eigen materialen gaan verzamelen om er nadien leuk mee te gaan spelen en de mooiste fantasieverhalen te gaan bedenken.

  • Denk maar aan takjes, bladeren, stenen, dennenappels, noten, kastanjes, bloemen, gedroogde bloemen, boomschors, schelpen,…

In huis: 

Heel wat Loose parts kan je terugvinden in huis, vaak zijn het materialen dat meestal weggegooid worden, recycle ze! 
  • Eierdozen, dopjes van petflessen, kroonkurken, kurken, kartonnen kokers van keukenrollen,…

 

Ook creatieve loose parts zoals knopen, pluimen, stukjes stof, stoffen bolletjes, touw, elastiekjes, houten wasknijpers,…

Voor ons hebben deze allemaal een betekenis en een doel omdat dit ons zo werd aangeleerd, voor onze kinderen zijn het materialen zonder doel die hun tot leuke speelverhalen brengen!

 

Terug naar blog